De Consumentenbond begint een meldpunt om inzicht te krijgen in de problemen die consumenten ondervinden met incassotrajecten. De consumentenorganisatie ontvangt al jaren een gestage stroom klachten over incasso’s, aldus de bond woensdag.
Met het meldpunt wil de Consumentenbond de grootste problemen in kaart brengen en zo nodig het bedrijfsleven, de incassobranche en de politiek hierop aanspreken.
De klachten die de Consumentenbond krijgt over incasso, lopen uiteen van intimiderend gedrag van schuldeisers en hoge incassokosten tot volledig geautomatiseerde incassotrajecten waarbij persoonlijk contact onmogelijk is.
”De menselijke maat is volledig zoek. Incassotrajecten moeten consumenten in staat stellen hun schuld af te lossen. Maar nu zien we vaak het tegenovergestelde, namelijk dat consumenten alleen maar verder in de schulden worden gedreven. Bedrijven en incassobureaus verdienen nog flink op die schuld ook. Dat kan nooit de bedoeling zijn”, zegt directeur Bart Combée van de Consumentenbond.
De Consumentenbond heeft ook kritiek op de incassoregels. Als consumenten niet op tijd betalen, krijgen ze een kosteloze betalingsherinnering en veertien dagen de tijd om alsnog te betalen. ”Verloopt die termijn, dan mag een bedrijf of incassobureau direct minimaal 40 euro aan incassokosten in rekening brengen, ook bij zeer kleine vorderingen. Wanneer de vordering wordt overgedragen aan een deurwaarder, lopen de bedragen verder op.”
De consumentenorganisatie vindt dat de incassokosten bij relatief kleine vorderingen niet in verhouding staan tot de schuld.